Oktober, de start van een nieuw kwartaal! We hebben net een kwartaalafsluiting achter de rug en we mogen alweer beginnen denken aan de jaarafsluiting. Maar ben jij goed op de hoogte van wat je binnenkort zal moeten betalen?
Wellicht hou je goed bij wat je inkomsten en uitgaven zijn, maar ook vooruit denken om te weten wat er nog komt is ontzettend belangrijk. Wil je graag weten welk bedrag je elke maand aan de kant moet zetten om jouw kosten te betalen? Bekijk dan je vaste kosten voor een volledig jaar, denk aan je verzekeringen, leningen, loon en ga zo maar door. Daarna bereken je het aantal dagen en uren dat je werkt per jaar. Zo kan je jouw vaste kost per uur en bij uitbreiding ook per maand berekenen.
Uiteraard zijn er dan ook nog de belastingen en de btw. Wil je de btw op voorhand aan de kant zetten? Bereken dan de btw van jouw product of dienst en zet die op een aparte rekening. Als je zelf aankopen doet, krijg je de btw natuurlijk terug. Je berekent de btw dus door jouw aankopen en verkopen te verrekenen. Uiteraard kan je ook op veilig spelen door je btw gewoon steeds aan de kant te zetten, zo heb je sowieso genoeg apart gezet. Wil je graag op dezelfde manier je belastingen aan de kant zetten? Maak dan zeker eens een afspraak met je boekhouder voor je exacte cijfers, want hoe meer winst je maakt, hoe meer belastingen je zal moeten betalen.
Onderzoek je prijzen
Maar wat als je niets of niet genoeg overhoudt om jezelf een aanvaardbaar loon uit te keren en investeringen te kunnen doen? Dan is het hoog tijd om je prijzen eens onder de loep te nemen. Vraag je wel genoeg voor je diensten en verkoop je genoeg producten? Werken voor 30 euro per uur zal nooit een succesverhaal worden, want zo hou je bijna niks over. Maak zorgvuldig alle berekeningen en herbekijk je prijslijst. Zijn er aanpassingen nodig? Voer ze dan meteen door in plaats van elk jaar een paar euro te stijgen. Zelfs wanneer je merkt dat een dienst eigenlijk vijftien euro duurder zou moeten zijn! Als je kwaliteit levert, zullen je klanten sowieso blijven komen.
En vertel eens… schat jij jezelf naar waarde of denk je nog steeds te klein? Want klein denken betekent klein blijven. Wat verkopen betreft, gaat het steeds voor een groot deel om zelfvertrouwen. Als je niet gelooft in wat je aanbiedt, krijg je het niet uitgelegd en verkocht aan je klant. Een goede mindset brengt je dus ver, maar de situatie eerst analyseren is natuurlijk cruciaal. Sta daarom even stil bij de reden waarom je nu niet genoeg vraagt en waarom je niet genoeg verkoopt.
En onthoud: ik geloof in jou. Ik geloof in je kunnen en ik geloof in jouw dromen.
Comments