top of page

5 tips voor een betere salonervaring (en meer verkoop!)

Een goede salonervaring zorgt ervoor dat jij je onderscheidt van je collega’s. Hierdoor kiest je klant er bewust voor om bij jou een behandeling te boeken en hier eventueel zelfs meer voor te betalen. Maar hoe doe je dat nu? Ik geef je graag vijf tips!


Het was altijd een grote droom van mij om over een eigen pand met meerdere cabines te beschikken en volgend jaar is het dan eindelijk zover: Instituut M’Adam verhuist! We zullen de zesde verjaardag van het salon kunnen vieren op een nieuwe locatie met een spectaculaire opening. Die nieuwe locatie doet mij nog meer het belang inzien van een goede salonervaring en daarom besloot ik om mijn belangrijkste inzichten met jou te delen.


Zorg ervoor dat je klant onmiddellijk rust ervaart


Boekt een klant een behandeling bij jou? Dan heeft ze vaak nood aan een moment voor zichzelf en dat gevoel van rust begint bij jou. Het is natuurlijk belangrijk om enthousiast te zijn, maar een Duracellkonijn straalt niet meteen rust uit. Probeer jezelf daarom wat in te tomen en reageer op de gepaste manier.

Daarnaast is ook je ruimte ontzettend van belang. Wanneer je ergens binnenkomt waar het heel rommelig is, ervaar je gegarandeerd geen rust. Het is dan ook slim om zoveel mogelijk spullen in je kasten weg te steken en alles op een gestructureerde manier op te bergen wat wel in het zicht staat. Zorg er daarnaast voor dat de spullen in je salon uitgelijnd staan. Wat wil dat nu precies zeggen? Let erop dat je de verschillende elementen in je ruimte op dezelfde lijn plaatst. Door een kastje op dezelfde lijn te zetten als het tafeltje en het zeteltje ernaast, creëer je onbewust rust. We hebben soms de neiging om decoratie of producten een kwartslag te draaien omdat dit mooier zou zijn, maar kies er toch voor om alles recht te zetten. Zo krijg je meteen een rustiger en een opgeruimd gevoel.


Zet in op herkenbaarheid


Een beleving - net als een verkoop - draait om emotie. Komt je klant tot rust? Dan zal ze een aangenaam gevoel hebben en hierdoor uiteindelijk meer kopen. Die rust kan je op verschillende manieren bereiken. Ten eerste is jouw presentatie naar je klant toe heel belangrijk. Wanneer je herkenbaarheid wil uitstralen, kan je ervoor kiezen om in uniform te werken. Persoonlijk sta ik hier minder achter, omdat zo je identiteit een stuk verloren gaat. Waar ik wel een voorstander van ben, is om een bepaald kleurenpalet aan te houden en zo herkenbaarheid op te wekken bij je klanten. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor neutrale tinten zoals beige, wit en zwart. Of wat denk je van een leuke schort (type keukenschort) voor heel het team? Op die manier zie je wel nog steeds de kledij van jou en je medewerkers. In je interieur kies je het best voor neutrale kleuren en stoffen als basis en voor enkele accentkleuren als finishing touch. Je interieur verder personaliseren kan je doen door kopjes of glazen met je logo te laten bedrukken. Je kan zelfs kiezen voor een signature drankje dat jou helemaal typeert. Door hier bovenop nog een geurbeleving toe te passen, verkrijg je nog meer dat herkenbaar gevoel. Je bent zelf wellicht al een winkelketen binnengestapt waar je overal ter wereld dezelfde geur ruikt. Dat zorgt ervoor dat je overal hetzelfde gevoel ervaart.


Maak de juiste keuze in muziek


Muziek is meer dan enkel een tof extraatje in je salon. Door de juiste keuze te maken, kan je je klant volledig in je concept meenemen en er zo zelfs voor zorgen dat je meer verkoopt. Onderzoek toont namelijk aan dat je klant aanzienlijk langer blijft hangen wanneer je de juiste muziek speelt. Eigenlijk is dat heel logisch, want als je klanten een rustig en aangenaam gevoel krijgen bij jou, voelen ze zich ontspannen en willen ze langer blijven. Maar wat is nu de juiste muziek? Bij een keten zoals Footlocker waar je steeds luide en opvallende muziek hoort, mag je uiteraard iets anders verwachten dan bij bijvoorbeeld een juwelier. Bepaal welke klanten jij graag wil aantrekken en welke muziek daarbij past. Een kleine tip: ‘bossa nova’ is een zachte, jazzy stijl die ideaal is voor de verkoop van luxegoederen zoals wijn, voeding en niet onbelangrijk: verzorgingsproducten.


Let op de details


Mensen zijn gevoelig aan details, dus kleinigheden maken wel degelijk het verschil binnen de beleving je salon! Als ik zelf ergens binnenkom waar ik meteen vuile wattenstaafjes of make-upkwasten zie liggen of zelfs etensresten opmerk op de balie, zal ik niet meteen op mijn gemak op de behandeltafel liggen. Naast hygiëne, gaat het uiteraard ook nog om andere details. Vraagt jouw klant een kopje koffie, geef je daar dan een extraatje bij? En krijgt ze een oploskoffie of een lekker kopje uit de machine? Ook bij een glaasje water, kan je het verschil maken door een schijfje citroen en komkommer toe te voegen. In je salon is het belangrijk dat je erop let dat je geen storende geluiden hoort. Niets zo vervelend als tijdens een schoonheidsverzorging luisteren naar het constante getik van een klok. Probeer ook om al jouw producten al voor de behandeling geordend klaar te leggen, zodat je zo weinig mogelijk moet rommelen in je kasten op het moment zelf. Nog een laatste tip? Draag geen opvallend parfum. Niet iedereen heeft dezelfde smaak en je wil zeker niet dat je klant gestoord wordt door een geur die er niet hoort te zijn. Eens jouw klant dit niveau ervaren heeft, zal ze niks anders meer willen!


Eduation is key


Ook de kennis die we overdragen naar onze klant heeft een grote invloed, al staan we daar soms niet genoeg bij stil. Zelf vind ik het heel aangenaam om ergens te komen waar iemand gepassioneerd en duidelijk uitleg geeft. Ik liet ooit wimperextentions plaatsen bij iemand die tijdens de behandeling vertelde dat ze alles via YouTube leerde. Mijn vertrouwen was uiteraard meteen weg en ik ben dan ook nooit meer teruggegaan. Toon aan je klanten dat je regelmatig op opleiding gaat en dat je begaan bent met hoe ze zich voelen. Vertel welke stappen je uitvoert en verzeker dat alles veilig verloopt. Op die manier krijgen je klanten nog meer vertrouwen in jou en weten ze dat ze door een expert behandeld worden. Persoonlijk vind ik het niet nodig om al je diploma’s aan de muur op te hangen, want dat wordt al vaak te druk. Vind jij dit zelf wel fijn? Kies dan voor de juiste plaats en zorg ervoor dat het niet te hard opvalt.


Met deze vijf tips zal je je salonervaring zeker kunnen verbeteren! Zo voelt je klant zich meteen thuis bij jou en ervaart ze hetzelfde gevoel dat ze krijgt bij jouw website, webshop en sociale media. Door je online beleving ook offline door te trekken, zorg je ervoor dat het totaalplaatje klopt!


Ik ben alvast benieuwd welke tips jij graag eerst wil toepassen. Je mag mij uiteraard altijd een berichtje sturen via Instagram om te laten weten hoe jij het aangepakt hebt.


Veel succes!



 
 
 

Comments


bottom of page