Heb jij al een werk- en financiële planning gemaakt voor 2022? Weten waar je nu staat en waar je naartoe wil zorgt ervoor dat je concreet aan de slag kan en op de juiste manier kan groeien. Zo start jij het nieuwe jaar meteen comfortabel én goed!
Kijk eerst even naar waar je nu staat met je zaak. Neem jouw boekhouding erbij en noteer hoeveel omzet je gedraaid hebt en hoeveel kosten en winst je gemaakt hebt. Vergeet zeker niet te noteren wat jouw vaste kosten per maand zijn. Zijn er eventueel kosten die je toch niet nodig vindt? Onthoud dit voor volgend jaar.
Op die manier heb je meteen al de basis van jouw cijfers. Ben je niet op de hoogte van de exacte bedragen? Spreek dan even af met je boekhouder, zodat je dit zelf kan opvolgen.
Ga daarna aan de slag met waar je naartoe wil dit jaar. Hoeveel omzet wil je draaien volgend jaar? Zijn er bepaalde budgetten voor opleidingen of materiaal die je wil voorzien? Welk loon wil je jezelf uitbetalen? Hou zeker ook rekening met onvoorziene kosten. Met al deze gegevens kan je een duidelijk plan van aanpak maken. Zo weet je exact hoeveel omzet je in 2022 moet draaien en kan je dit per maand verdelen.
Stel dat je vorig jaar 50 000 euro gedraaid hebt en dat je dit in 2022 graag wil verdubbelen. Dan deel je 100 000 euro door twaalf en weet je dat je maandelijks ongeveer 8300 euro omzet moet draaien. Je kan dit bedrag uiteraard ook bepalen op basis van je vaste en variabele kosten en berekenen wat je als extra budget wil, maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van. Op die manier speel je namelijk op veilig en daag je jezelf niet uit.
Persoonlijke doelen
Wanneer je een idee hebt van hoeveel omzet je wil draaien, is het tijd om naar je persoonlijke doelen te kijken. Uiteraard kan je ook omgekeerd werken!
Wil je meer rust of wil je net meer bewegen? Wil je meer tijd voor je kinderen in de schoolvakanties? Hou hiermee dan rekening in je planning. Zijn er opleidingen die je zeker wil volgen? Plan ze dan al in zodat je je agenda ernaar kan schikken. Zijn er drukke periodes? Zorg dat dan je wat vakantie inplant de periode erna.
Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je CEO-tijd inplant waarin je tijd neemt om aan je zaak te werken. Ik raad je aan om hiervoor wekelijks of tweewekelijks een blok in de voor- of namiddag te blokkeren, zodat je taken zoals je boekhouding of marketing systematisch kan uitvoeren. Wanneer je hier een vast moment voor kiest, neem je er bewust de tijd voor en ben je zeker dat je genoeg aan je zaak werkt om te blijven groeien.
Daarna bekijk je in welke maanden er speciale evenementen plaatsvinden die te maken hebben met jouw zaak. Denk aan feestdagen, communies en de verjaardag van jouw zaak. Deze momenten zijn belangrijk voor je marketing omdat je je promoties erop kan afstemmen. Misschien heb je wel bepaalde behandelingen die in een specifiek seizoen beter tot zijn recht komen? Zo passen microneedling en chemische peelings beter in de winter en zal je meer aan zonnebescherming denken tijdens de zomer.
Extra motivatie
Nu je weet hoeveel omzet je wil draaien, wanneer je wil werken, wanneer je vakantie zal nemen en wanneer je aan je zaak wil werken, kan je pas écht je planning maken. Bepaal hoeveel keer je een bepaalde behandeling moet verkopen om je doel te behalen. Hiervoor is het belangrijk dat je bepaalt hoeveel uur je wil werken per dag. Zo kan je berekenen hoeveel omzet je nog mist en hoeveel producten of andere diensten je nog extra zou moeten verkopen. Doordat je een doel hebt, weet je ook veel beter waarover je moet communiceren in je marketing. Op die manier doe je er alles aan om je plan te doen slagen. Wil je nog een extra motivatie? Schrijf je omzetdoel dan neer op een Post-it, trek elke week een streep door het bedrag en schrijf je nieuwe doel op. Zo ben je extra gemotiveerd om het bedrag op nul te krijgen. Je kan dit met alle doelen doen, zolang ze maar meetbaar zijn.
Heel veel succes met je planning!
Wil jij meer weten over het stellen van doelen en meteen ook zelf aan de slag gaan? Schrijf je dan nu in voor één van mijn workshops en ga voorbereid het nieuwe jaar in!

Opmerkingen